Η Εκκλησία μας γιορτάζει σήμερα μια από τις αρχαιότερες και σπουδαιότερες εορτές της, τα Θεοφάνεια, δηλαδή τη φανέρωση της Αγίας Τριάδας κατά τη βάφτιση του Ιησού Χριστού στον Ιορδάνη από τον Ιωάννη τον Πρόδρομο.
«Σήμερον ἡ κτίσις φωτίζεται, σήμερον τὰ πάντα εὐφραίνονται, τὰ οὐράνια ἅμα καὶ τὰ ἐπίγεια. Ἄγγελοι καὶ ἄνθρωποι συμμίγνυνται· ὅπου γὰρ Βασιλέως παρουσία, καὶ ἡ τάξις παραγίνεται. Δράμωμεν τοίνυν ἐπὶ τὸν Ἰορδάνην, ἴδωμεν πάντες τὸν Ἰωάννην, πῶς βαπτίζει Κορυφήν, ἀχειροποίητον καὶ ἀναμάρτητον. Διὸ Ἀποστολικὴν φωνὴν προσᾴδοντες, συμφώνως βοήσωμεν· Ἐπεφάνη ἡ χάρις τοῦ Θεοῦ, ἡ σωτήριος πᾶσιν ἀνθρώποις, καταυγάζουσα καὶ παρέχουσα πιστοῖς τὸ μέγα ἔλεος» (ΕΙΣ ΤΗΝ ΛΙΤΗΝ. Ἦχος πλ. δ΄).
Ως γνωστόν, μετά από θεία εντολή, ο Ιωάννης ο Πρόδρομος εγκατέλειψε την ερημική ζωή και ήλθε στον Ιορδάνη ποταμό, όπου κήρυττε και βάφτιζε τους μεταμελημένους ανθρώπους. Εκεί, παρουσιάσθηκε ο Θεάνθρωπος Ιησούς και ζήτησε να βαπτισθεί. Ο Ιωάννης, αν και το Άγιο Πνεύμα τον είχε πληροφορήσει ποιος ήταν Εκείνος που θα του ζητούσε να βαπτισθεί, στην αρχή αρνήθηκε να τον βαφτίσει, ισχυριζόμενος ότι ο ίδιος έχει ανάγκη να βαπτισθεί από το Λυτρωτή του κόσμου. Ο Ιησούς εξήγησε στον Ιωάννη ότι αυτό ήταν το θέλημα του Θεού και τον έπεισε να τον βαφτίσει. Τότε, διαδραματίσθηκε μία μοναδική και μεγαλειώδης σκηνή, όταν με τη μορφή περιστεριού κατήλθε το Άγιο Πνεύμα και κάθισε επάνω στο βαπτιζόμενο Ιησού, και συγχρόνως ακούστηκε από τον ουρανό η φωνή του Θεού και Πατρός που έλεγε: «Ούτος εστίν ο Υιός μου ο αγαπητός, εν ω ηυδόκησα».
Από τότε, το βάφτισμα των Χριστιανών δεν είναι «εν ύδατι», όπως το βάπτισμα «μετανοίας» του Ιωάννη, αλλά «εν Πνεύματι Αγίω». Ο Κύριος, με το να βαφτιστεί, αγίασε το νερό και άνοιξε τη θύρα του Μυστηρίου τού Βαπτίσματος. Με την καθαρτική χάρη του Αγίου Βαπτίσματος ο παλαιός αμαρτωλός άνθρωπος ανακαινίζεται, και με την τήρηση των θείων εντολών γίνεται κληρονόμος της Βασιλείας των Ουρανών.
Και τούτο διότι η φανέρωση εν σαρκί του Υιού του Θεού στον κόσμο δια της Θεοτόκου, ανακάλεσε τον άνθρωπο στο αρχαίο κάλλος. Διότι ο Θεάνθρωπος Ιησούς Χριστός είναι ο νέος Αδάμ.
Μετά τον Όρθρο και τη θεία Λειτουργία, τελείται ο Μέγας Αγιασμός των Θεοφανείων. Οι πιστοί σήμερα με στεντόρεια φωνή ομολογούν: «Μέγας ει, Κύριε, και θαυμαστά τα έργα σου, και ουδείς λόγος εξαρκέσει προς ύμνον των θαυμασίων σου»!
«Ἐπεφάνης σήμερον τῇ οἰκουμένῃ, καὶ τὸ φῶς σου Κύριε, ἐσημειώθη ἐφ᾽ ἡμᾶς, ἐν ἐπιγνώσει ὑμνοῦντας σε. Ἦλθες ἐφάνης τὸ Φῶς τὸ ἀπρόσιτον» (Κοντάκιον. Ἦχος δ’).
Η φύση ολόκληρη αγιάζεται και ο άνθρωπος καθαγιάζεται και φωτίζεται από το φως το αληθινό, από το Φωτοδότη Ιησού Χριστό. Με τη χάρη της Παναγίας Τριάδος, το χαρμόσυνο μήνυμα της σωτηρίας του ανθρωπίνου γένους, σφραγίζει και φωτίζει τα πάντα.
Αγαπητοί, ας ευχηθούμε το ανέσπερο Φως των Θεοφανείων να φωτίζει τη ζωή, τα έργα μας, τη νεολαία και την πατρίδα μας και τον κόσμο ολόκληρο.
Χρόνια πολλά, φωτεινά και ολόφωτα!
Του Επισκόπου Μεσαορίας Γρηγορίου
Η Εκκλησία μας γιορτάζει σήμερα μια από τις αρχαιότερες και σπουδαιότερες εορτές της, τα Θεοφάνεια, δηλαδή τη φανέρωση της Αγίας Τριάδας κατά τη βάφτιση του Ιησού Χριστού στον Ιορδάνη από τον Ιωάννη τον Πρόδρομο.
«Σήμερον ἡ κτίσις φωτίζεται, σήμερον τὰ πάντα εὐφραίνονται, τὰ οὐράνια ἅμα καὶ τὰ ἐπίγεια. Ἄγγελοι καὶ ἄνθρωποι συμμίγνυνται· ὅπου γὰρ Βασιλέως παρουσία, καὶ ἡ τάξις παραγίνεται. Δράμωμεν τοίνυν ἐπὶ τὸν Ἰορδάνην, ἴδωμεν πάντες τὸν Ἰωάννην, πῶς βαπτίζει Κορυφήν, ἀχειροποίητον καὶ ἀναμάρτητον. Διὸ Ἀποστολικὴν φωνὴν προσᾴδοντες, συμφώνως βοήσωμεν· Ἐπεφάνη ἡ χάρις τοῦ Θεοῦ, ἡ σωτήριος πᾶσιν ἀνθρώποις, καταυγάζουσα καὶ παρέχουσα πιστοῖς τὸ μέγα ἔλεος» (ΕΙΣ ΤΗΝ ΛΙΤΗΝ. Ἦχος πλ. δ΄).
Ως γνωστόν, μετά από θεία εντολή, ο Ιωάννης ο Πρόδρομος εγκατέλειψε την ερημική ζωή και ήλθε στον Ιορδάνη ποταμό, όπου κήρυττε και βάφτιζε τους μεταμελημένους ανθρώπους. Εκεί, παρουσιάσθηκε ο Θεάνθρωπος Ιησούς και ζήτησε να βαπτισθεί. Ο Ιωάννης, αν και το Άγιο Πνεύμα τον είχε πληροφορήσει ποιος ήταν Εκείνος που θα του ζητούσε να βαπτισθεί, στην αρχή αρνήθηκε να τον βαφτίσει, ισχυριζόμενος ότι ο ίδιος έχει ανάγκη να βαπτισθεί από το Λυτρωτή του κόσμου. Ο Ιησούς εξήγησε στον Ιωάννη ότι αυτό ήταν το θέλημα του Θεού και τον έπεισε να τον βαφτίσει. Τότε, διαδραματίσθηκε μία μοναδική και μεγαλειώδης σκηνή, όταν με τη μορφή περιστεριού κατήλθε το Άγιο Πνεύμα και κάθισε επάνω στο βαπτιζόμενο Ιησού, και συγχρόνως ακούστηκε από τον ουρανό η φωνή του Θεού και Πατρός που έλεγε: «Ούτος εστίν ο Υιός μου ο αγαπητός, εν ω ηυδόκησα».
Από τότε, το βάφτισμα των Χριστιανών δεν είναι «εν ύδατι», όπως το βάπτισμα «μετανοίας» του Ιωάννη, αλλά «εν Πνεύματι Αγίω». Ο Κύριος, με το να βαφτιστεί, αγίασε το νερό και άνοιξε τη θύρα του Μυστηρίου τού Βαπτίσματος. Με την καθαρτική χάρη του Αγίου Βαπτίσματος ο παλαιός αμαρτωλός άνθρωπος ανακαινίζεται, και με την τήρηση των θείων εντολών γίνεται κληρονόμος της Βασιλείας των Ουρανών.
Και τούτο διότι η φανέρωση εν σαρκί του Υιού του Θεού στον κόσμο δια της Θεοτόκου, ανακάλεσε τον άνθρωπο στο αρχαίο κάλλος. Διότι ο Θεάνθρωπος Ιησούς Χριστός είναι ο νέος Αδάμ.
Μετά τον Όρθρο και τη θεία Λειτουργία, τελείται ο Μέγας Αγιασμός των Θεοφανείων. Οι πιστοί σήμερα με στεντόρεια φωνή ομολογούν: «Μέγας ει, Κύριε, και θαυμαστά τα έργα σου, και ουδείς λόγος εξαρκέσει προς ύμνον των θαυμασίων σου»!
«Ἐπεφάνης σήμερον τῇ οἰκουμένῃ, καὶ τὸ φῶς σου Κύριε, ἐσημειώθη ἐφ᾽ ἡμᾶς, ἐν ἐπιγνώσει ὑμνοῦντας σε. Ἦλθες ἐφάνης τὸ Φῶς τὸ ἀπρόσιτον» (Κοντάκιον. Ἦχος δ’).
Η φύση ολόκληρη αγιάζεται και ο άνθρωπος καθαγιάζεται και φωτίζεται από το φως το αληθινό, από το Φωτοδότη Ιησού Χριστό. Με τη χάρη της Παναγίας Τριάδος, το χαρμόσυνο μήνυμα της σωτηρίας του ανθρωπίνου γένους, σφραγίζει και φωτίζει τα πάντα.
Αγαπητοί, ας ευχηθούμε το ανέσπερο Φως των Θεοφανείων να φωτίζει τη ζωή, τα έργα μας, τη νεολαία και την πατρίδα μας και τον κόσμο ολόκληρο.
Χρόνια πολλά, φωτεινά και ολόφωτα!
Του Επισκόπου Μεσαορίας Γρηγορίου
Η Εκκλησία μας γιορτάζει σήμερα μια από τις αρχαιότερες και σπουδαιότερες εορτές της, τα Θεοφάνεια, δηλαδή τη φανέρωση της Αγίας Τριάδας κατά τη βάφτιση του Ιησού Χριστού στον Ιορδάνη από τον Ιωάννη τον Πρόδρομο.
«Σήμερον ἡ κτίσις φωτίζεται, σήμερον τὰ πάντα εὐφραίνονται, τὰ οὐράνια ἅμα καὶ τὰ ἐπίγεια. Ἄγγελοι καὶ ἄνθρωποι συμμίγνυνται· ὅπου γὰρ Βασιλέως παρουσία, καὶ ἡ τάξις παραγίνεται. Δράμωμεν τοίνυν ἐπὶ τὸν Ἰορδάνην, ἴδωμεν πάντες τὸν Ἰωάννην, πῶς βαπτίζει Κορυφήν, ἀχειροποίητον καὶ ἀναμάρτητον. Διὸ Ἀποστολικὴν φωνὴν προσᾴδοντες, συμφώνως βοήσωμεν· Ἐπεφάνη ἡ χάρις τοῦ Θεοῦ, ἡ σωτήριος πᾶσιν ἀνθρώποις, καταυγάζουσα καὶ παρέχουσα πιστοῖς τὸ μέγα ἔλεος» (ΕΙΣ ΤΗΝ ΛΙΤΗΝ. Ἦχος πλ. δ΄).
Ως γνωστόν, μετά από θεία εντολή, ο Ιωάννης ο Πρόδρομος εγκατέλειψε την ερημική ζωή και ήλθε στον Ιορδάνη ποταμό, όπου κήρυττε και βάφτιζε τους μεταμελημένους ανθρώπους. Εκεί, παρουσιάσθηκε ο Θεάνθρωπος Ιησούς και ζήτησε να βαπτισθεί. Ο Ιωάννης, αν και το Άγιο Πνεύμα τον είχε πληροφορήσει ποιος ήταν Εκείνος που θα του ζητούσε να βαπτισθεί, στην αρχή αρνήθηκε να τον βαφτίσει, ισχυριζόμενος ότι ο ίδιος έχει ανάγκη να βαπτισθεί από το Λυτρωτή του κόσμου. Ο Ιησούς εξήγησε στον Ιωάννη ότι αυτό ήταν το θέλημα του Θεού και τον έπεισε να τον βαφτίσει. Τότε, διαδραματίσθηκε μία μοναδική και μεγαλειώδης σκηνή, όταν με τη μορφή περιστεριού κατήλθε το Άγιο Πνεύμα και κάθισε επάνω στο βαπτιζόμενο Ιησού, και συγχρόνως ακούστηκε από τον ουρανό η φωνή του Θεού και Πατρός που έλεγε: «Ούτος εστίν ο Υιός μου ο αγαπητός, εν ω ηυδόκησα».
Από τότε, το βάφτισμα των Χριστιανών δεν είναι «εν ύδατι», όπως το βάπτισμα «μετανοίας» του Ιωάννη, αλλά «εν Πνεύματι Αγίω». Ο Κύριος, με το να βαφτιστεί, αγίασε το νερό και άνοιξε τη θύρα του Μυστηρίου τού Βαπτίσματος. Με την καθαρτική χάρη του Αγίου Βαπτίσματος ο παλαιός αμαρτωλός άνθρωπος ανακαινίζεται, και με την τήρηση των θείων εντολών γίνεται κληρονόμος της Βασιλείας των Ουρανών.
Και τούτο διότι η φανέρωση εν σαρκί του Υιού του Θεού στον κόσμο δια της Θεοτόκου, ανακάλεσε τον άνθρωπο στο αρχαίο κάλλος. Διότι ο Θεάνθρωπος Ιησούς Χριστός είναι ο νέος Αδάμ.
Μετά τον Όρθρο και τη θεία Λειτουργία, τελείται ο Μέγας Αγιασμός των Θεοφανείων. Οι πιστοί σήμερα με στεντόρεια φωνή ομολογούν: «Μέγας ει, Κύριε, και θαυμαστά τα έργα σου, και ουδείς λόγος εξαρκέσει προς ύμνον των θαυμασίων σου»!
«Ἐπεφάνης σήμερον τῇ οἰκουμένῃ, καὶ τὸ φῶς σου Κύριε, ἐσημειώθη ἐφ᾽ ἡμᾶς, ἐν ἐπιγνώσει ὑμνοῦντας σε. Ἦλθες ἐφάνης τὸ Φῶς τὸ ἀπρόσιτον» (Κοντάκιον. Ἦχος δ’).
Η φύση ολόκληρη αγιάζεται και ο άνθρωπος καθαγιάζεται και φωτίζεται από το φως το αληθινό, από το Φωτοδότη Ιησού Χριστό. Με τη χάρη της Παναγίας Τριάδος, το χαρμόσυνο μήνυμα της σωτηρίας του ανθρωπίνου γένους, σφραγίζει και φωτίζει τα πάντα.
Αγαπητοί, ας ευχηθούμε το ανέσπερο Φως των Θεοφανείων να φωτίζει τη ζωή, τα έργα μας, τη νεολαία και την πατρίδα μας και τον κόσμο ολόκληρο.
Χρόνια πολλά, φωτεινά και ολόφωτα!
Του Επισκόπου Μεσαορίας Γρηγορίου